Especulació a Barcelona

CONEIX RÀPIDAMENT TOTS ELS DETALLS DEL PROJECTE DE NÚÑEZ Y NAVARRO EN AQUESTA GALERIA FLICKR

dimecres, 1 de juliol de 2020

Les xemeneies adulterades del Palau Güell


D'ençà de la restauració del 1992 del Palau Güell que unes quantes xemeneies del seu terrat es troben radicalment tergiversades.

Aquestes xemeneies havien perdut part del seu recobriment de trencadís original. El recobriment autèntic de Gaudí era fet de restes de vidres i ceràmiques on predominaven els tons grisos i blanquinosos. El responsable de la seva restauració va dir que recuperar les textures del Gaudí perdut era impossible, i va encarregar a artistes contemporanis de l'època que fessin un recobriment nou donant-los permís per afegir la seva nova obra damunt de la de Gaudí i modificar-la amb total llibertat.

I així va ser. El resultat és un bon munt d'extravagants recobriments de trencadís que no són els de Gaudí i que confonen els visitants sobre què és Gaudí i què no, distorsionant el sobri acabat cromàtic que Gaudí va donar al Palau Güell.


En alguna fins i tot s'hi van afegir les escultures d'una sargantana i una corda lligada amb un nus.

Abaix a l'esquerra la xemeneia amb l'autèntic i sobri recobriment gris de trossos de vidre, sense sargantanes, ni cordetes, ni línies ondulades inventades:

La xemeneia de colors grocs i amb una mena de serpentines blaves, també és una adulteració de l'acabat original de Gaudí:


D'aquesta xemeneia només el recobriment del tronc és de Gaudí. I com es pot veure a la fotografia de la xemeneia autèntica (foto d'abaix), el tractament del recobriment del capell era el mateix que el del tronc:





En aquesta de trencadís blanc, es va decidir fer un Cobi i un logotip dels jocs olímpics amb els fragments del trencadís:



Abaix, al tronc, el recobriment autèntic de Gaudí fet amb restes trossejades de ceràmiques de rajola. Al capellet, la part de dalt, la nova obra feta per un artista contemporani de 1992.

D'aquestes xemeneies de colors només el trencadís de vidre gris dels troncs és autèntic de Gaudí. Els capellets eren originalment recoberts del mateix trencadís de color gris i textura que els troncs. 

Potser ven més al turisme illetrat un Gaudí de coloraines que no pas el de debò, que va donar un acabat  molt neutre, en consonància amb la sobrietat cromàtica del Palau Güell.

Si, com argumenta el responsable de la restauració, no es podien recuperar les textures autèntiques de Gaudí, no serà pas perquè no hi haguessin fotografies dels perduts recobriments originals. En deixo aquí unes quantes més de com eren, extretes de l'àlbum familiar dels Almirall Carreras, que vivien a l'edifici del davant:







En un moment en què prima recuperar al màxim els acabats i les textures autèntiques de Gaudí (veieu sinó la restauració dels estucs originals del pis principal de la casa Batlló) sobta que encara continuï dempeus aquest despropòsit a les xemeneies del Palau Güell.

Potser algun dia es decidirà revertir aquesta situació, un dia segurament llunyà, quan algú amb poder dins la Diputació i amb criteris oposats als de qui va fer aquesta "boutade" decideixi que cal restablir l'aspecte i les textures  originals que Gaudí va voler donar realment a aquestes xemeneies.

1 comentari:

  1. Graciés.
    No lo sabía, pero cada día descubro más cosas....y mira que tengo edad
    Un abrazo
    Salut

    ResponSuprimeix